প্ৰকৃতিক সম্পদৰ ব্যৱস্থাপনা । Class 10 science chapter 16 Solutions in assamese medium .

প্ৰকৃতিক সম্পদৰ ব্যৱস্থাপনা
প্ৰ শ্না ৱ লী
Class 10 Science NCERT Textbook – Page No 269
1. পৰিৱেশ
হিতৈষী হ’বলৈ তোমাৰ কি কি অভ্যাসৰ পৰিৱৰ্তন কৰিব পাৰা ?
উত্তৰ- পৰিৱেশ হিতৈষী হ’বলৈ মই তলত দিয়া
অভ্যাসৰ পৰিৱৰ্তন কৰিব পাৰো-
(i)
বিদ্যালয়, অফিচ-কাৰ্যালয় আদিলৈ অহা যোৱাৰ বাবে
ব্যক্তিগত বাহনৰ পৰিৱৰ্তে ৰাজহুৱা বাহন ব্যৱহাৰ কৰা ।
(ii)
জৈৱ- নিম্নীকৰণ আৰু জৈৱ- অনিম্নীকৰণ আৱৰ্জনাৰ পৃথকে
পৃথকে ব্যৱস্থাপনা ।
(iii)
গা ধোৱা কাপোৰ ধোৱা পানী শৌচাগাৰ চাফা কৰিবলৈ
ব্যৱহাৰ কৰা হয় ।
(iv)
প্লাষ্টিকৰ মোনাৰ ব্যৱহাৰ পৰিহাৰ কৰা ।
(v)
গ্ৰীষ্মকালত গা-ধোৱাৰ বাবে গৰম পানী ব্যৱহাৰ নকৰা ।
(vi)
খাদ্য অপচয় নকৰা ।
2. ক্ষন্তেকীয়া
উদ্দেশ্যেৰে সম্পদ আহৰণ কৰাৰ সুবিধা কি হ’ব পাৰে ?
উত্তৰ- ক্ষন্তেকীয়া উদ্দেশ্যেৰে সম্পদ আহৰণ কৰাৰ
সুবিধা হল-
(i)
বৃহৎসংখ্যক জনসংখ্যাৰ চাহিদা পূৰণ হ’ব ।
(ii)
বৰ্তমান প্ৰজন্মৰ প্ৰয়োজন পূৰণ হ’ব ।
(iii)
ঔদ্যোগিক আৰু অৰ্থনৈতিক উন্নয়নৰ লগতে পৰিৱেশৰ
সংৰক্ষণ হ’ব ।
(iv)
বৃহৎ মুনাফা হ’ব ।
3. সম্পদৰ এনেধৰণৰ সুবিধাৰ পৰা
দীৰ্ঘম্যাদী ব্যৱহাৰৰ সুবিধাবোৰ কেনেকৈ পাৰ্থক্য কৰিবা ?
উত্তৰ- সম্পদৰ এনেধৰণৰ সুবিধাৰ পৰা দীৰ্ঘম্যাদী ব্যৱহাৰৰ
সুবিধাবোৰ এনেকৈ পাৰ্থক্য কৰিম ।
হ্ৰস্যম্যাদী উদ্দেশ্যৰে সম্পদৰ ব্যৱস্থাপনা |
দীৰ্ঘম্যাদী উদ্দেশ্যৰে সম্পদৰ ব্যৱস্থাপনা |
(i) বৰ্তমান প্ৰজন্মৰহে পূৰাব, ভৱিষ্যৎ
প্ৰজন্মলৈ নাথাকিব । |
(i) যথোচিত ব্যৱহাৰৰ ফলত বৰ্তমান
প্ৰজন্মৰ প্ৰয়োজনীয়তা পূৰোৱাৰ উপৰি ভৱিষ্যৎ প্ৰজন্মৰ বাবেও সংৰক্ষিত হব । |
(ii) ধনী আৰু দুখীয়াৰ মাজত সম্পদৰ
সমবিতৰণ নহয় । |
(ii) ধনী আৰু দুখীয়াৰ মাজত সম্পদৰ সম
আৰু সূষম বিতৰণ । |
(iii) সংৰক্ষণ সম্ভৱ নহয় । |
(iii) ভৱিষ্যৎ প্ৰজন্মৰ বাবে সংৰক্ষিত হয় । |
(iv) অধিক হাৰত ব্যৱহাৰ কৰা হয় । |
(iv) বহনক্ষম ব্যৱহাৰ হয় । |
4. সম্পদসমূহৰ সমভাৱে বিতৰণ হব লাগে বুলি কিয় ভাৱা ? আমাৰ প্ৰাকৃতিক
সম্পদসমূহৰ সমবিতৰণৰ বিৰুদ্ধে কি শক্তিয়ে কাম কৰি আছে ?
উত্তৰ- ধন বা কৰ্তৃত্ব নিৰ্বিশেষে পৃথিৱীৰপৰা আহৰণ কৰা মূৱল্যৱান প্ৰকৃতিক
সম্পদসমূহ যাতে সকলো লোকৰ বাবে সমানে উপলদ্ধ হয় সেয়া সুনিশ্চিত কৰাৰ বাবে সম্পদৰ
সম আৰু ভাৰসাম্যযুক্ত বিতৰণ খুবেই প্ৰয়োজনীয় ।
প্ৰতিজন ব্যক্তিৰে প্ৰকৃতিক সম্পদ ব্যৱহাৰ
কৰাৰ অধিকাৰ আছে । সেয়ে সুবিধাসমূহ ধনী-দুখীয়া দুয়ো শ্ৰেণীয়ে যাতে সমভামভাৱে পায়
সেইবাবে শক্তিয়ে কাম কৰি আছে ।
Class 10 Science NCERT Textbook – Page No 273
1. বন আৰু
বন্যপ্ৰাণীসমূহ কিয় সংৰক্ষণ কৰিব লাগে ?
উত্তৰ- কাৰণ বনাঞ্চল আৰু বন্যপ্ৰণীৰ সংৰশ্ৰণে বিভিন্ন ক্ষেত্ৰত সহায় কৰে,
যেনে-
(i)
জৈৱ-বৈচিত্ৰ অটুট ৰাখি পৰিস্থিতিতান্ত্ৰিক ভাৰসাম্য
বজাই ৰখাত ।
(ii)
বিভিন্ন উদ্ভিদ, প্ৰণী আৰু অণুজীৱৰ প্ৰজাতি সংৰক্ষণত
।
(iii)
মানুহ আৰু অন্যান্য প্ৰাণীৰ আদ্য আৰু আশ্ৰয় যোগানত ।
(iv)
বৃষ্টিপাত বৃদ্ধি আৰু জলবায়ু স্বাভাৱিক হৈ থকাত ।
(v)
কাঠখৰি, বিভিন্ন কেঁচামাল লাভ কৰাত ।
(vi)
বিয়োজনৰ পিছত ভূমিত পুষ্টি যোগোৱাৰ ক্ষেত্ৰত ।
(vii)
ভ-জল পাৱৰ বাবে, বানপানীৰ প্ৰবল্য, ভূমি অৱক্ষয় ৰোধৰ
বাবে ইত্যাদি ।
(viii)
ৰাষ্ট্ৰৰ অৰ্থনৈতিক আৰু সামাজিক বিকাশ সুনিশ্চিত
কৰাৰ ক্ষেত্ৰত ।
2. বনাঞ্চল সংৰক্ষণ সম্পৰ্কে
মতামত আগবঢ়োৱা ।
উত্তৰ- বনাঞ্চল
সংৰক্ষণ বাবে তলত দিয়া ধৰণৰ পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰিব পৰা যায় ।
(i)
বাণিজ্যিক
উদ্দেশ্যত গছ কটা বন্ধ কৰা ।
(ii)
বনানীকৰণ
কৰা
(iii)
বনাঞ্চল
ৰক্ষাৰ বাবে স্থানীয় লোকক উৎসাহ ঘোগোৱা ।
(iv)
কেন্দীয়
আৰু বাজ্যিক চৰকাৰে সামাজিক বনানীকৰণ কাৰ্যসূচী গ্ৰহণ কৰিব লাগে ।
(v)
উদ্ভিদকূল
আৰু প্ৰণীসমূহৰ সংৰক্ষণৰ বাবে বৈজ্ঞানিক গৱেষণাৰ পৃষ্ট পোকশতা কৰিব লাগে ।
Class 10 Science NCERT Textbook – Page No 276
2. পাহাৰীয়া অঞ্চল বা সমতল বা মালভূমি অঞ্চলৰ
পৰম্পৰাগত পানী সঞ্চয়ন পদ্ধতিবোৰৰ মাজত তুলনা কৰা ।
উত্তৰ-
পাহাৰ অঞ্চলৰ জল
ব্যৱস্থাপনা |
সমতল বা মালভূমি অঞ্চলৰ
জল ব্যৱস্থাপনা |
1.
পাহাৰৰ দাঁতিকাষৰীয়া
অঞ্চলত পানীৰ আধাৰ স্থাপন কৰা হয় যাতে বৈ অহা পানী তাত জমা হয় । |
1.
প্ৰধানত অৰ্ধচন্দ্ৰাকৃতিৰ
মাচিৰ বান্ধ, নাইবা চাপৰ পোন কংক্ৰিত আৰু শিলগুটিৰে বন্ধোৱা চেক ডামচ সাধাৰণতে
বোৱতী পানীয়ে কৰা দ জানত নিৰ্মাণ কৰা হয় ।
|
2.
পাহাৰৰ অঞ্চলত পানী কমকৈ বাষ্পীভৱন
হয় বাবে পানী প্ৰায় সকলো ঋতুতে সংগ্ৰহ কৰিব পাৰি । |
2.
বাৰিষাকালৰ পিছতে পানী
শুকাব ধৰে । |
3.
কঠিন শিলাৰে গঠিত বাবে
প্ৰায় ভাগ ঠাইতে পানী ভূ-গৰ্ভস্থ হব নোৱাৰে । |
3.
বান্ধে কেৱল পানী ধৰি
নাৰাখে, ই ভূ-গৰ্ভৰ পানী উদজীৱিত কৰে । |
অ ণু শী ল নী
1. পৰিৱেশৰ ক্ষমতা ৰক্ষাৰ কাৰণে ঘৰখনত কেনেধৰণৰ
পৰিৱৰ্তন আগবঢ়োৱাবা ?
উত্তৰ- উত্তৰ এটি আভাস -
(i)
পলিথিনৰ সলনি মৰাপাট, কাগজ আৰু কাপোৰৰ বেগ ব্যৱবাৰ ।
(ii)
বাল্ব, টিউব লাইটৰ সলনি চি.এফ.এল ব্যৱহাৰ ।
(iii)
গা-ধোৱা পানী গৰম কৰাৰ বাবে সৌৰশক্তি ব্যৱহাৰ কৰা ।
(iv)
জৌৱ-নমনীয় আৰু জৌৱ-অনমনীয় আৱৰ্জনা পৃথকে মজুত কৰা ।
(v)
ৰাসায়নিক সাৰৰ সলনি বাগিচাত জৈৱ সাৰ ব্যৱহাৰ কৰা ।
2. পৰিৱেশৰ
ক্ষমতা ৰক্ষাৰ কাৰণে তোমালোকৰ বিদ্যালয়ত কেনেধৰণৰ পৰিৱৰ্তনৰ পৰামৰ্শ দিবা ?
উত্তৰ- তোমালোকে নিজে চিন্তা কৰি লিখা ।
3. এই অধ্যায়ত আমি দেখিলো বন আৰু বন্যপ্ৰাণীৰ
প্ৰধানকৈ চাৰিটা অংশীদাৰ আছে । এইবোৰৰ ভিতৰত কোনটো অংশীদাৰৰ বনসম্পদৰ ব্যৱস্থাপনাৰ
বিষয়ে সিদ্ধান্ত লব পৰা কৰ্তৃত্ব থাকিব লাগে ? তুমি কিয় তেনেকৈ ভাৱা ?
উত্তৰ- বন আৰু বন্যপ্ৰাণীৰ প্ৰধানকৈ চাৰিটা অংশীদাৰ ভিতৰত
স্থানীয় লোক বনসম্পদৰ ব্যৱস্থাপনাৰ বিষয়ে সিদ্ধান্ত লব পৰা কৰ্তৃত্ব থাকিব লাগে ।
মই তেনেকৈ ভাৱো কাৰণ স্থানীয় লোক যিয়ে বনাঞ্চলৰ আশে-পাশে বাস কৰে তেওঁলোকৰে
বনাঞ্চলৰ উৎপাদিত সামগ্ৰীৰ ব্যৱস্থপনাৰ ক্ষেত্ৰত সিদ্ধান্ত লোৱাৰ কৰ্তৃত্ব থকা
উচিত ।
5. তুমি এজন সাধাৰণ
ব্যক্তি হিচাপে বিভিন্ন ধৰণৰ প্ৰকৃতিক সম্পদৰবোৰৰ ব্যৱহাৰ কম কৰিবলৈ কি কৰিবা ?
উত্তৰ- বিভিন্ন প্ৰকৃতিক সম্পদৰ ব্যয় নিয়ন্ত্ৰণলৈ
আনিবৰ বাবে তলত দিয়া পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰিব পৰা যায় –
(i)
প্ৰয়োজনতকৈ অধিক পানী খৰচ নকৰা ।
(ii)
প্ৰয়োজনতকৈ অধিক খাদ্য কাঁহীত লৈ অপচয় বন্ধ কৰা ।
(iii)
বহীৰ সকলো পৃষ্ঠাই কামত খটুৱাই কাগজৰ অপচয় কমোৱা ।
(iv)
বাতৰি কাকত ভগা পুতলা, প্লাষ্টিকৰ মোনা আদি আদি পৃথকে পৃথকে
থৈ পুন:ব্যৱহাৰযোগ্য কৰা ।
6. নিজে কৰিবা
। ( চিন্তা কৰি লিখা )
7. অনুশীলনীৰ ৫ নংৰ উত্তৰ চোৱা ।
Chapter 16 Managementof Nature Resoures Solution for Assamese Medium Student Assamese Science Solution SEBA .
Published by Lokesh Das
************